CO2-prestatieladder niveau 3
Vol trots beschikt ECG nu ook over hetCO2-prestatieladder certificaat op niveau 3! Met het behalen van het certificaat kunnen we nu aantonen dat ECG actief betrokken is in het reduceren van haar carbon-footprint. Meer informatie over de maatregelen die wij toepassen of de doelstellingen die wij voor ogen hebben kunt u lezen op de pagina Co2-prestatieladder.
Ook willen we graag TÜV Nederland bedanken voor de medewerking en het meedenken in het proces voor het behalen van het certificaat.
Certificatieschema Vooronderzoek en Risicoanalyse Ontplofbare Oorlogsresten
Met de ingang van de Certificatieschema opsporen ontplofbare oorlogsresten (CS-OOO) per 01-01-2021 zijn er vele wijzigingen omtrent de regelgeving van de het explosievenonderzoek. Zo ook voor het vooronderzoek. Het ministerie van SZW heeft het besluit genomen om de eisen gesteld aan het vooronderzoek uit het voormalige WSCS-OCE niet op te nemen in het nieuwe CS-OOO. Met betrekking tot het vooronderzoek is zodoende het vrijwillig te behalen Certificatieschema vooronderzoek en risicoanalyse ontplofbare oorlogsresten (CS-VROO) opgesteld door stichting VOMES. Hiermee worden vooronderzoeken en risicoanalyses aan eisen gesteld en extern geaudit door TUV-Nederland om kwaliteit te garanderen. Een gedegen vooronderzoek en risicoanalyse vertalen zich tenslotte terug door een nauwkeurig inzicht te verschaffen in de mogelijk aan te treffen OO. Dit inzicht leidt tot een kostenreductie gedurende de uitvoering door het voorkomen van stagnatie van het onverwachts aantreffen van OO of het elimineren van het risico met een gereduceerde opsporingsinspanning. Derhalve laat ECG zich certificeren conform het CS-VROO. Meer informatie over het CS-VROO kunt u hier lezen.
Unieke samenwerking aan het spoor
In de omgeving van de spoorkruising aan de Rijksweg Noord te Elst worden momenteel diverse bouwwerkzaamheden gefaseerd uitgevoerd. De overweg in de 1e Weteringsewal is reeds vervangen door een viaduct en er zijn meerdere kruispunten opnieuw ingericht. Daarnaast wordt ruim een kilometer van de Rijksweg-Noord gereconstrueerd en de overweg vervangen voor een onderdoorgang.
De rol van ECG
Vanaf september 2017 heeft ECG diverse opsporingswerkzaamheden uitgevoerd in opdracht van de gemeente Overbetuwe om eventuele achtergebleven explosieven uit de Tweede Wereldoorlog uit het bovengenoemde werkterrein te verwijderen. Ter plaatse hebben in de periode 1944-1945 namelijk diverse grondgevechten en artilleriebeschietingen plaatsgevonden. Daarom werd er voorafgaand aan de geplande bouwwerkzaamheden uitgegaan van een verhoogde kans op het aantreffen van niet ontplofte munitie uit de Tweede Wereldoorlog.
Voor ECG vormde dit project een mooie uitdaging, mede doordat alle disciplines die ons bedrijf in huis heeft aan bod kwamen. Het leeuwendeel van de werkzaamheden bestond uit analoge- en digitale opsporingswerkzaamheden. Daarnaast werd er onderwaterdetectie uitgevoerd met duikers en vond er digitale waterbodem- en dieptedetectie plaats. De werkzaamheden waren complex vanwege de vele munitiesoorten die werden verwacht en de vele obstakels in het terrein. Bovendien werd er gewerkt in de ‘treinvrije uren’ om het treinverkeer zo min mogelijk te hinderen. Er werd prettig samengewerkt met diverse partijen, waaronder Salisbury Archeologie, Heijmans, Van den Heuvel en de combinatie van Mobilis en Hegeman.
Een ‘goede oogst’
Dat de werkzaamheden niet voor niets zijn geweest, blijkt wel uit de grote hoeveelheid aan munitieartikelen die her en der uit het voormalige oorlogsgebied tevoorschijn is gekomen. Er werden onder andere 10,5 cm en 15 cm brisantgranaten getroffen, alsook handgranaten en munitie voor granaatwerpers zoals PIAT (Projector Infantry Anti Tank) granaten. In totaal werden er ongeveer 60 brisant-, mortier- en handgranaten of restanten daarvan aangetroffen. Deze munitieartikelen werden in goede orde overgedragen aan de Explosieven Opruimings Dienst Defensie (EODD), die zorg droeg voor de vernietiging van het oorlogstuig.
Zo blijft ECG een actieve bijdrage leveren aan een mooiere, veilige en opgeruimde leef- en werkomgeving!
Project de Waalboog
Met vreugde mogen wij Stichting Mobiliteit voor Iedereen (MVI) feliciteren met de belettering van hun nieuwe zorgbus. MVI is gespecialiseerd in zorg voor mensen met complexe zorgvragen of gedragsproblemen. In de regio Nijmegen bieden zij zorg en behandeling bij mensen thuis, in woonzorgcentra, in specialistische zorg- en (dag)behandelingscentrum en in een hospice. Cliënten en bewoners bij De Waalboog zijn ouderen met lichamelijke en/of geestelijke beperkingen, jongere mensen met dementie en mensen die palliatieve zorg nodig hebben. Om de mensen te kunnen vervoeren heeft de stichting een actie gestart om de noodzakelijke rolstoelbus te kunnen realiseren. Hier hebben vele partijen aan meegewerkt en met trots mogen wij ook onze naam terugzien op de zorgbus!
Meer informatie over Stichting Mobiliteit voor Iedereen en het project ‘de Waalboog’ kunt u hier lezen
ECG digitaliseert 30.000 ruimingsrapporten
De EODD rukt jaarlijks meer dan 2000 keer uit om aangetroffen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog onschadelijk te maken. Hiervan worden zogenaamde ruimrapporten gemaakt, waarmee wordt bijgehouden waar de explosieven zijn geruimd. ECG heeft 30.000 van deze ruimingen gedigitaliseerd in een Geografisch Informatie Systeem (GIS) en snel doorzoekbaar gemaakt voor het historisch vooronderzoek. De informatie over eerder geruimde explosieven is van groot belang om vast te kunnen stellen of er sprake is van een verhoogd risico op het aantreffen van explosieven in een werkgebied.
Spoedklus in Twente
Aan de rand van de Lonnekerberg bij vliegveld Twenthe was het voornemen van een landeigenaar om ingrijpende grondwerkzaamheden aan zijn perceel uit te voeren. De wens was om een drainagesysteem aan te leggen op 1,5 meter diepte. Gezien de ligging van het perceel nabij vliegveld Twenthe heeft de eigenaar contact opgenomen met de veiligheidsambtenaar van de gemeente Enschede.
De gemeente heeft direct geacteerd door ECG te betrekken om het explosievenonderzoek uit te laten voeren. De klus stond onder druk, gezien het jaargetijde en de planning van de eigenaar om drainage aan te leggen, te ploegen en het land in te zaaien. Hierdoor had ECG maximaal 10 dagen de tijd om de werkzaamheden voor te bereiden, 6 hectare land te detecteren, te benaderen en eventuele aangetroffen munitieartikelen veilig te stellen.
Binnen 5 werkdagen hadden de OCE-deskundigen van ECG de klus geklaard. Doordat er gedurende een bombardement in augustus 1944 een groot aantal vliegtuigbommen terecht waren gekomen was het gebied verdacht op het aantreffen van afwerpmunitie. Dat het label ‘verdacht gebied’ niet onterecht was, bleek wel uit de vondsten. Zo is er een Amerikaanse 250 lbs brisantbom en een Franse brisantgranaat van een 60 mm mortier veiliggesteld. De vliegtuigbom werd op bijna 4 meter diep aangetroffen en bleek door de kleigrond uitzonderlijk goed geconserveerd te zijn. De gespoten letters en markeringen waren duidelijk leesbaar en de ontstekers (neus- en staartbuis) glommen. Nadat de explosieven waren gemeld en gecontroleerd door de EODD, kon het perceel worden opgeleverd. Het gevolg was dat de eigenaar op een veilige en verantwoorde manier, ruim binnen de verwachte tijd, kon starten met de geplande werkzaamheden.
‘ECG heeft er alles aan gedaan om de wens van de gemeente en grondeigenaar om de betreffende percelen snel te detecteren en te benaderen waarna de eigenaar spoedig zijn drainage in het perceel kon leggen en mais kon inplanten op de percelen. Zo heeft ECG kunnen opschalen in het project door van 1 benaderingsploeg naar 2 ploegen te gaan en konden ze door het uitvallen van een ander project een dag eerder beginnen. Als gemeente waren wij zeer content over de communicatie naar ons en de omgeving en de snelle aanpak van dit project. Ook werd het door ons zeer gewaardeerd dat de medewerkers van ECG ook de omgeving hebben geïnformeerd over de resultaten van de benadering.’, aldus dhr. M.C. de Jong, Senior technisch- en informatieadviseur Bodem, Water, Niet gesprongen explosieven & Ondergrond bij de Gemeente Enschede.
Een bijzondere vondst op Vliegbasis Soesterberg
In opdracht van de Provincie Utrecht en het Rijksvastgoedbedrijf heeft ECG in samenwerking met BAAC (Bouwhistorie, Archeologie, Architectuur historie en Cultuurhistorie) opsporingswerkzaamheden onder archeologische begeleiding uitgevoerd op de voormalige vliegbasis Soesterberg. Terwijl ECG de verdachte locaties op het aantreffen van munitieartikelen benaderde en actief zocht naar Conventionele Explosieven (CE) concentreerden de medewerkers van BAAC zich op de archeologische waardevolle vondsten uit de benadering en het vastleggen daarvan. Op dinsdag 11 februari deden de conflictarcheologen van BAAC een buitengewoon bijzondere vondst.
Al weken werken ECG en BAAC op deze manier gezamenlijk op de voormalige vliegbasis Soesterberg. Bij het onderzoek zijn onder andere Duitse luchtafweerstellingen (Flak-Stellungen) aangetroffen en zorgvuldig in kaart gebracht. Binnen het onderzoeksgebied zijn ook fundamenten van vooroorlogse gebouwen aangetroffen. Deze gebouwen werden tijdens de oorlog door de bezetter gesloopt voor de aanleg van Fliegerhorst Soesterberg, het Duitse vliegveld. Van de huizen bleven alleen de funderingen en enkele grote kuilen met bouwpuin en huisafval in de bodem achter. Tussen oude huisraad werd een bijzondere en buitengewoon goed geconserveerde zwarte uniformjas gevonden. De jas was ooit eigendom van een Nederlands sergeant-majoor van de Luchtvaartafdeling (LVA) die dienst deed op het vooroorlogse vliegveld. De jas dateert uit de jaren 20 of 30 van de vorige eeuw en is nog voorzien van alle oud-Hollandse koperen ‘leeuwen knopen’ en twee chevrons (bijgenaamd bananenschillen). De Chevrons zitten onderaan de mouwen en zijn met goudkleurig koperdraad gestikt.
Afbeelding 1: Eén van de chevrons.
Afbeelding 2: Leeuwenknoop
BAAC heeft deze bijzondere vondst gedocumenteerd en afgevoerd voor verder onderzoek. De jas wordt geconserveerd zodat het behouden kan blijven en op een later tijdstip publiekelijk kan worden tentoongesteld. Aanvullend archiefonderzoek maakt het hopelijk mogelijk de jas toe te schrijven aan één bepaalde persoon.
Voor meer informatie over BAAC verwijzen wij u door naar:
www.baac.nl (archeologisch onderzoek)
Een gecompliceerde bomruiming op vliegveld Gilze Rijen
In februari 2020 is Explosive Clearance Group gestart met de benaderingswerkzaamheden rondom de start- en landingsbaan op vliegveld Gilze Rijen in het kader van het project Vervangen Vliegtuigafreminstallatie van het Rijksvastgoedbedrijf.
Gilze Rijen, ooit een grote Fliegerhorst, is jarenlang het onderkomen geweest voor de zogeheten KG`s (Kampfgeschwaders: squadrons met bommenwerpers). Ook hebben jachtvliegtuigen en nachtjagers gretig gebruik gemaakt van het Brabantse vliegveld. Daarom is het vliegveld Gilze-Rijen meermaals het doelwit geweest van de geallieerden.
Fliegerhorst is de Duitse naam voor een grote luchtmachtbasis. De aanduiding is ontstaan voor de Tweede Wereldoorlog. Het was de aanduiding van een Duits militair vliegveld met de status van een zelfvoorzienend uitgebreid hoofdvliegveld.
Doordat het projectgebied verdacht is op het aantreffen van Conventionele Explosieven (CE) is er allereerst gestart met het uitvoeren van non-realtime detectie door Heijmans Bodem. Tijdens de detectie zijn er meerdere verdachte objecten gedetecteerd. En zo kon het gebeuren dat ECG, onder leiding van de senior OCE-deskundige Henk Kloosterboer, diverse verdachte objecten op het militaire vliegveld zijn benaderd. Gedurende de opsporingswerkzaamheden moesten de vliegbewegingen van de Koninklijke Luchtmacht ook nog eens ongehinderd door kunnen gaan. Een gecompliceerde opdracht, dat door de inspanning en nauwe samenwerking van Rijksvastgoedbedrijf met ECG succesvol is verlopen.
De benaderingen hebben geleid tot onder andere vondsten zoals metalen vliegstrips van de geallieerden, afval en munitieartikelen. Zo werden er 3 Britse Target Indicators (TI) van 250 lbs en ook een Amerikaanse 1000 lbs vliegtuigbom met een staart- en een neusbuis (ontsteking) aangetroffen. Alle alarmsignalen gingen echter af toen een Engelse 500 lbs brisantbom met een gevoelige ontsteker werd geïdentificeerd. Deze vliegtuigbom was gelegen op de meest ongunstige locatie op het vliegveld vanwege de vele omringende vitale kabels van Defensie.
Gevoelige ontsteker
De aangetroffen 500 lbs vliegtuigbom was uitgerust met een afgebroken staartpistool (mechanisme met een ontsteker), de No.37 met anti-demonteerinrichting. De ontstekingsinrichting werkt doordat een glazen ampul, door een draaiende impeller, wordt verpulverd waarna een chemische substantie vrijkomt en een celluloïde schijfje oplost. Zodra dit schijfje genoeg is aangetast kan een voorgespannen slagpinveer in een slaghoedje slaan waarmee de detonatie wordt ingeleid.
Gezamenlijk met de Rijksvastgoedbedrijf, de EODD, Defensie, diverse stakeholders en ECG is naar een zo efficiënt en veilig mogelijke oplossing gezocht. De aard van de aangetroffen munitieartikelen, de ligging tussen de vitale kabels van defensie, de geplande vliegbewegingen en het destijds aankomende evenement ‘Swift Blade’ zijn reden geweest om een passende en vlotte methode toe te passen. Deze oplossing bleek te liggen in een ‘Terp-constructie’. Een door ECG vaker ingezette beproefde methode.
Een Terp-constructie is een speciaal, op maat aangepaste bouwconstructie, waarin de EODD uiteindelijk extra beveiligd zijn werkzaamheden kan uitvoeren. Het is een constructie, die de bomscherven tegenhoudt en de ontstane luchtdruk op een gecontroleerde manier in een veilige richting leidt.
De bomruiming vond uiteindelijk plaats in het eerstvolgende weekend, omdat dan de minste vliegbewegingen op het vliegveld plaatsvonden. Vanaf vrijdag tot en met zondagochtend werd er driftig doorgewerkt om de beschermende Terp op te bouwen. Zoals afgesproken was alles keurig op tijd klaar en op zondagochtend konden de specialisten van de EODD in de beschermende constructie de ontstekingsinrichtingen succesvol veilig demonteren. Dit huzarenstukje werd door de militairen uitgevoerd met behulp van watersnijden. Tenslotte heeft de EODD de bomlichamen afgevoerd en gecontroleerd vernietigd op de Oirschotse Heide. Nadat iedereen weer weg was, heeft ECG de terp afgebroken en kon de Luchtmacht vanaf maandag weer haar baan gebruiken.
“Het totaalpakket aan werkzaamheden is naar volle tevredenheid van opdrachtgever het Rijksvastgoedbedrijf uitgevoerd”, aldus dhr. Kerkhoven projectleider van het Rijksvastgoedbedrijf.